octombrie 11, 2009

Opera in Germania

Monodia vocala s-a raspandit mai intai in Italia, apoi in Germania. Desi compozitorii germani au preluat formele muzicii italiene, ei nu au renuntat la polifonie. Acest lucru se poate vedea in creatia lui Heinrich Schütz (1585-1672).







Pentru compozitorii germani, muzica italiana era un model demn de preluat astfel ca Schütz merge si studiaza in Italia, la Venetia. Aici studiaza polifonia si dand peste stilul monodic si-l insuseste foarte repede.


Revenit in tara natala compune prima opera germana, „Daphne”, pe o traducere de pe un libret de Rinuccini. Muzica nu s-a pastrat, dar ca si italienii, Schütz imbina omofonia cu expresivitatea polifoniei.


Intreaga creatie a lui Schütz pregateste drumul lui J.S.Bach si Händel.


Opera germana la Hamburg


La sfarsitul secolului al XVII-lea a luat fiinta la Hamburg o opera germana in limba nationala, a carui activitate a durat pana la jumatatea secolului al XVIII-lea. Tot la Hamburg exista asociatia „Colegium musicum”, cu o viata artistica animata in special de compozitorii Reinhard Keiser si J. Mattheson, teoretician si critic.


In 1678 s-a deschis opera din Hamburg, la inaugurarea careia s-a jucat singspielul „Adam si Eva” de Johann Theile (1646-1724). Printre primii compozitori de opere de la Hamburg trebuie amintiti Sigismund Kusser, Heinrich Albert, Adam Krüger, Wolfgang Franck.


Cel care va da insa stralucire operei din Hamburg va fi Reinhard Keiser (1673-1739), care a scris 120 de opere inspirate din mitologie, istorie. In muzica vocala de opera, Keiser are meritul de a fi creat un recitativ in spiritul muzicii germane, mai expresiv decat cel francez al lui Lully sau decat cel italian, un adevarat „arioso”. Materialul tematic muzical este constituit cu precadere pe motive populare germane.


Keiser scrie opere bufe, dupa modelul italian si deoarece gustul pentru opera italiana a inabusit tendintele nationale, opera de la Hamburg decade inchizandu-si portile in 1739.




Niciun comentariu: